JEDNOSTKI MEDYCZNE

Udostępnianie dokumentacji medycznej

 


Komu Szpital może udostępnić dokumentację medyczną?

1. Dokumentacja medyczna udostępniana jest pacjentowi, którego ta dokumentacja dotyczy za okazaniem dokumentu tożsamości ze zdjęciem (np. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy).

2. Przedstawicielowi ustawowemu pacjenta za okazaniem właściwego dokumentu: rodzice dziecka do ukończenia 18 roku życia – metryka urodzenia dziecka; opiekun ustanowiony przez sąd – stosowne orzeczenie.

3. Osobie upoważnionej przez pacjenta w dokumentacji medycznej w formie pisemnego oświadczenia, za okazaniem dowodu tożsamości ze zdjęciem.

4. Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia.

Ważne: w przypadku sporu pomiędzy osobami bliskimi lub sprzeciwu pacjenta za życia na udostępnienie dokumentacji medycznej sprawę rozstrzyga sąd, o którym, mowa w art. 628 ustawy z dnia 17 listopada 11964 r. - Kodeks postępowania cywilnego w oparciu o wniosek osoby bliskiej lub osoby wykonującej zawód medyczny.

Oprócz pacjenta i osób przez z niego upoważnionych, dostęp do dokumentacji posiadają inne podmioty/organy/zakłady, których pełny katalog zawarty jest w ustawie o prawach pacjenta
i Rzeczniku Praw Pacjenta (art.26, ust. 3-4, Dz.U. z 2024 r., poz. 581 z późn. zm.) 

W jakiej formie Szpital udostępnia dokumentację medyczną?

- do wglądu w siedzibie szpitala,

- poprzez sporządzenie wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku,

- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej np. poczta elektroniczna,

- na informatycznym nośniku danych np. płyta CD/DVD

Dokumentacja medyczna wytworzona w USK Nr 1 stanowiąca zgodnie z literą prawa elektroniczną dokumentację medyczną (EDM) udostępniania jest także przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP)

Więcej informacji w zakresie Internetowego Konta Pacjenta znajdziesz tutaj

 

Elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM) dostępna jest również na koncie pacjenta
w systemie elektronicznym USK Nr 1.

Zachęcamy do zakładania konta pacjenta:

E-PORTAL USK1

UWAGA: oryginał dokumentacji medycznej wydawany jest wyłącznie na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych oraz w przypadku, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji medycznej stanowiłaby zagrożenie zdrowia lub życia pacjenta. Oryginał wydaje się za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem jego zwrotu po wykorzystaniu.

Co zrobić, żeby uzyskać dokumentację medyczną?

1. Wypełnić i złożyć w celach weryfikacyjnych i ewidencyjnych stosowny wniosek (osobiście, poczta tradycyjną lub po zeskanowaniu – pocztą elektroniczną)

Wniosek należy przekazać do właściwej komórki USK Nr1 zajmującej się udostępnianiem dokumentacji medycznej:

Pacjenci Klinik Okulistycznych

Dział Obsługi Pacjenta Okulistyki

ul. Chmielna 1, 20-079 Lublin

tel. 81 53-498-41

adres e-mail: wniosekokulistyka@usk1.pl

Pacjenci Klinik Psychiatrycznych

Dział Obsługi Pacjenta Psychiatrii

ul. Głuska 1, 20-439 Lublin

tel. 81 74-873-01

adres e-mail: wniosekpsychiatria@usk1.pl

Pacjenci ZPS i POZ ul. Langiewicza 6a

Rejestracja Ogólna

ul. Langiewicza 6a, 20-400 Lublin

tel. 81 52-478-20

adres e-mail: rejestracjalangiewicza@usk1.pl

 Pozostałe lokalizacje

Dział Dokumentacji Chorych i Statystyki Medycznej

ul. Staszica 16, 20-081 Lublin

tel. 81 53-496-45

adres e-mail: wniosek@usk1.pl

Uwaga: jeśli pacjent korzystał ze świadczeń zdrowotnych w kilku lokalizacjach składa wniosek w jednym miejscu.

2. Uiścić opłatę za udostępnienie dokumentacji wg. cennika (w przypadku pacjenta lub przedstawiciela ustawowego, opłata nie jest pobierana za udostępnienie dokumentacji medycznej, po raz pierwszy w żądanym zakresie)

3. Odebrać dokumentację w deklarowanej formie (udostępnianie dokumentacji pocztą – pobierana jest opłata za przesyłkę pocztową)

4. Opłatę za udostępnienie dokumentacji medycznej pocztą, należy dokonać przed realizacją wniosku, po uzyskaniu informacji o jej wysokości od pracownika szpitala. Wysyłka dokumentacji realizowana jest po otrzymaniu potwierdzenia wpłaty na w/w adres mailowy – właściwy z miejscem złożenia wniosku.

Wzór wniosku oraz cennik opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej znajdują się w załącznikach poniżej.